Preambuła
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Terapia Wsparcie Rozwój – Psycholog Katarzyna Sapeta jest działanie dla dobra osób dorosłych i dzieci. W przypadku pracy z dziećmi i na rzecz dzieci głównym zadaniem realizowanym przez pracowników naszej placówki jest niesienie dziecku pomocy we wszystkich obszarach jego rozwoju. Każde dziecko jest podmiotem niezbywalnych praw, w tym prawa do ochrony godności. Każde dziecko należy traktować z szacunkiem oraz należytą uwagą i troską o jego dobro. Każde dziecko powinno mieć harmonijne warunki rozwoju, wolne od wszelkich form przemocy, krzywdzenia i zaniedbania.
- Słowniczek terminów
- Pracownik to każda osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, wolontariat, praktyki, b2b czy zlecenie, która wykonuje zadania na rzecz podopiecznych Terapia Wsparcie Rozwój – psycholog Katarzyna Sapeta.
- Właściciel to osoba prowadząca Terapia Wsparcie Rozwój – psycholog Katarzyna Sapeta.
- Małoletni/dziecko to osoba, która nie ukończyła 18 roku życia oraz uczęszcza lub uczestniczy w zajęciach, terapii lub konsultacjach oraz zajęciach grupowych prowadzonych przez Terapia Wsparcie Rozwój – psycholog Katarzyna Sapeta
- Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego przedstawiciel ustawowy (rodzic, opiekun prawny) lub inna osoba uprawniona do reprezentacji na podstawie przepisów szczególnych lub orzeczenia sądu np.: opiekun faktyczny dziecka (w tym rodzina zastępcza).
- Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
- Każdorazowo kiedy pojawia się pojęcie Standardy dotyczy on niniejszego dokumentu.
II. Zasady Zapewniające Bezpiecznie Realcje Między Małoletnim a Personelem
- Właściciel odbiera od kandydata/pracownika/wolontariusza wszelkie dokumenty związane z zatrudnieniem: w tym zaświadczenie o niekaralności, wypis z Rejestru Sprawców Przestępstw Seksualnych oraz oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami zatwierdzonymi w placówce.
- Bezpośredni kontakt z dzieckiem oparty jest na poszanowaniu jego intymności i godności.
- Niedopuszczalne są zachowania, które wzbudzają poczucie zagrożenia lub noszą znamiona: przemocy fizycznej (np. popychanie, uderzanie, wykręcanie rąk, duszenie, kopanie, szarpanie), erotyzowania relacji (flirt słowny, dwuznaczny żart, zły dotyk, wyzywające spojrzenie), seksualizacji relacji (obcowanie płciowe i inne czynności seksualne).
- Nie dopuszcza się komunikacji z małoletnim, która ma akcenty wrogości, wulgaryzmów, agresji, złośliwości i ironicznych komentarzy. Komunikacja nie powinna: wzbudzać w małoletnim poczucie zagrożenia (groźby, wyzwiska, krzyk), obniżania i niszczenia poczucia wartości (np. wyzwiska, krzyk, negatywne ocenianie, reakcja nieadekwatna do sytuacji, wzbudzanie poczucia winy, negowanie uczuć), upokarzać (publiczne wyszydzanie, naigrywanie się, ośmieszanie), naruszać granic (nie zachowywanie odpowiedniego dystansu, obcesowość, podteksty o charakterze erotycznym).
- Pracowników obowiązuje obiektywizm, sprawiedliwość, bezinteresowność i szacunek w traktowaniu każdego małoletniego, bez względu na pochodzenie, rasę, wyznanie i narodowość.
- Niedopuszczalne są wszelkie formy dyscyplinowania mające na celu upokorzenie, poniżenie oparte na wykorzystywaniu przewagi fizycznej bądź psychicznej.
- Pracownik zobowiązany jest do zapewnienia dzieciom, w sytuacji, kiedy poczują się niekomfortowo, stosowną pomoc, zgodną z instrukcją jej udzielania.
- W przypadku, gdy pracownika łączą z dzieckiem lub jego opiekunem relacje rodzinne lub towarzyskie, zobowiązany on jest do zachowania pełnej poufności, w szczególności do utrzymania w tajemnicy spraw dotyczących innych małoletnich, opiekunów i pracowników.
III. Rozpoznawanie i Reagowanie Na Czynniki Ryzyka Krzywdzenia Małoletnich
- Pracownicy posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich. Takie jak:
- dziecko ma widoczne obrażenia ciała (siniaki, ugryzienia, rany), których pochodzenie trudno jest wyjaśnić. Obrażenia są w różnej fazie gojenia;
- podawane przez dziecko wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niewiarygodne, niemożliwe, niespójne itp., dziecko często je zmienia;
- dziecko boi się rodzica lub opiekuna, boi się przed powrotem do domu;
- dziecko wzdryga się, kiedy podchodzi do niego osoba dorosła;
- dziecko cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne: bóle brzucha, głowy, mdłości itp.;
- dziecko jest bierne, wycofane, uległe, przestraszone, depresyjne itp. lub zachowuje się agresywnie, buntuje się, samookalecza się itp.;
- dziecko mówi o przemocy.
- Jeżeli z objawami u małoletniego współwystępują określone zachowania rodziców lub opiekunów, to podejrzenie, że dziecko jest krzywdzony jest szczególnie uzasadnione. Niepokojące zachowania rodziców to:
- rodzic/opiekun podaje nieprzekonujące lub sprzeczne informacje lub odmawia wyjaśnień przyczyn obrażeń dziecka;
- rodzic/opiekun odmawia, nie utrzymuje kontaktów z osobami zainteresowanymi losem dziecka;
- rodzic/opiekun mówi o małoletnim w negatywny sposób, ciągle obwinia, poniża strofuje dziecko (np.: używając określeń takich jak „idiota”, „gnojek”, „gówniarz”);
- rodzic/opiekun poddaje małoletniego surowej dyscyplinie lub jest nadopiekuńczy lub zbyt pobłażliwy lub odrzuca małoletniego;
- rodzic/opiekun zachowuje się agresywnie.
- W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania stosownej pomocy.
IV. Zasady i Procedura Podejmowania Interwencji w Sytuacji Podejrzenia Krzywdzenia Dziecka Przez Pracownika, Osobę Trzecią, Innego Dziecka Lub Opiekuna
Zakres zadań poszczególnych pracowników w przypadku podejrzenia lub uzyskania informacji, że małoletni jest krzywdzony:
- a) Właściciel:
Przyjmuje zgłoszenie o krzywdzeniu lub podejrzeniu krzywdzenia małoletniego oraz prowadzą rozmowę z rodzicami lub opiekunami prawnymi. W sytuacjach podejrzenia przemocy domowej wobec małoletniego podejmują decyzję o uruchomieniu procedury „Niebieskiej Karty”.
W przypadku, gdy małoletni doświadcza przemocy domowej lub jeżeli rodzice/opiekunowie prawni odmawiają współpracy, składają wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu lub zawiadamiają policję lub prokuraturę o podejrzeniu przestępstwa.
W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia małoletniego zawiadamiają policję.
W przypadku, gdy sprawcą przemocy jest nieletni, a wcześniejsze metody postępowania okazały się nieskuteczne zawiadamiają sąd.
Prowadzą nadzór nad prowadzeniem przypadku pokrzywdzonego małoletniego.
- b) Pracownik:
Przekazuje Właścicielowi informację o tym, że podejrzewają przemoc wobec małoletniego.
Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że małoletni jest ofiarą przemocy domowej:
Jeśli osobą przyjmującą zgłoszenie o podejrzeniu krzywdzenia dziecka jest pracownik to informuje o tym fakcie lub zdarzeniach właściciela. Badane są okoliczności sprawy oraz odbywa się rozmowa z rodzicem, prawnym opiekunem lub osobą z najbliższej rodziny pokrzywdzonego, której sprawa nie dotyczy.
Jeżeli stan dziecka wskazuje na zagrożenie jego zdrowia i życia pracownik wzywa pomoc medyczną (po wcześniejszym powiadomieniu rodziców lub opiekunów prawnych).
Właściciel podejmuje decyzję o wdrożeniu procedury „Niebieskiej Karty” i składa wniosek do odpowiedniej instytucji.
W przypadku zaniedbywania dziecka, poniżania, upokarzania, ośmieszania dziecka, wciągania dziecka w konflikt dorosłych, manipulowania nim, właściciel powiadamia policję, sąd lub zespół interdyscyplinarny do spraw przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że małoletni jest ofiarą przemocy ze strony pracownika:
Osoba podejrzewająca krzywdzenie dziecka zgłasza problem Właścicielowi, a ten podejmuje działania w celu zbadania sprawy: rozmowa z dzieckiem, rozmowa z pracownikiem na temat podejrzenia krzywdzenia, rozmowa z pracownikami na temat zdarzenia, obserwacja pracownika itd.
Właściciel placówki, po potwierdzeniu informacji, podejmuje działania zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa ogólnego i prawa pracy, stosuje karę porządkową, zawiadamia prokuraturę lub kieruje sprawę do komisji dyscyplinarnej.
Jeśli osobą przyjmującą zgłoszenie dziecka o łamaniu jego praw jest pracownik to informuje o tym właścicela.
W zależności od sytuacji właściciel informuje rodziców i dziecko o poczynionych ustaleniach i możliwych formach pomocy.
V. Zasady Ochrony Danych Osobowych Małoletniego
Dane osobowe małoletniego podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych):
- Pracownik ma obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem;
- Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów;
- Pracownik jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych dziecka i udostępnienia tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego.
- Pracownik może wykorzystać informacje o małoletnim w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości dziecka oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację małoletniego.
- Pracownik, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może skontaktować się z opiekunem małoletniego i zapytać go o zgodę na podanie jego danych kontaktowych przedstawicielom innych instytucji np. sąd, szkoła. W przypadku wyrażenia zgody, pracownik podaje przedstawicielowi instytucji dane kontaktowe do opiekuna małoletniego.
VI. Zasady Ustalenia Planu Wsparcia Małoletniego Po Ujawnieniu Krzywdy
- Właściciel podejmuje współpracę z placówkami, które zostały powiadomione o krzywdzie małoletniego.
- We współpracy z opiekunami ustala Indywidualny Plan Wsparcia, który zawiera informacje o podjętych działaniach oraz obszarach wsparcia, które placówka może dziecku udzielić.
VII. Zasady Aktualizacji Standardu Ochrony Małoletnich Oraz Zakres Kompetencji Osób Odpowiedzialnych Za Przygotowanie Personelu Do Stosowania Standardów Ochrony Małoletnich
- Standardy będą aktualizowane minimum co 2 lata.
- Właściciel wyznacza osobę odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich, która monitoruje realizację tych standardów, reaguje na ich naruszenie lub ewentualne zmiany.
- Każdy pracownik został zapoznany z Standardami Ochrony Małoletnich i podpisał oświadczenie o zapoznaniu się z nimi.
- Opiekunowie oraz dzieci mogą się zapoznać ze Standardami na stronie internetowej psychopestka.pl oraz każdorazowo na życzenie.
- Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.